Dzień dobry!

Luty zaczyna się u mnie mocną, jak poranna kawa potrzebą regeneracji. Ostatnie dni stycznia spędziłam w Szkole Zimowej organizowanej przez Instytut Integralnej Psychoterapii Gestalt. Było to intensywne doświadczanie pracy w roli klienta, terapeuty i obserwatora. Doświadczyłam również silnej, jak grawitacja mocy płynącej z autentycznych relacji.

Tak sobie myślę, asymilując to co czego doświadczyłam podczas pracy, że tylko głębokie człowieczeństwo nas uratuje. Patrzenie i widzenie drugiego człowieka, uczenie się rozumienia własnych emocji i przeżyć. Rozwijanie samoświadomości, by lepiej rozpoznawać potrzeby, i rodzące się z nich np. impulsy, działania, frustracje, radość, zmęczenie, zaspokojenie, ulgę. 

Myślę też sobie, że tak mógłby wyglądać przepis na człowieczy „sukces”:

2 łyżeczki potrzeb, garść świadomości, 1/2 szklanki energii do działania, 1/2 szklanki działania, 1 szklanka satysfakcji z efektów działania i spełnienia potrzeb, 2 szklanki odpoczynku i regeneracji.

Wszystkie składniki należy delikatnie, acz zdecydowanie zmieszać w podanej kolejności i podawać codziennie po przebudzeniu. Skutków ubocznych brak ;).

„Przepis” ten inspirowany jest teorią cyklu samoregulacji, którą rozwinął Joseph Zinker, o której opowiem więcej przy innej okazji.

Wracając do sedna, Szkoła Zimowa była krokiem milowym w kierunku głębokiej, płynącej i z serca i z głowy decyzji, że kontynuuję poznawanie psychoterapii Gestalt, a w przyszłości pragnę towarzyszyć ludziom w pracy nad zmianą, zdrowieniem, poszerzaniem samoświadomości. 

Dzielę się tą decyzją z Tobą, bo to ważny moment w moim życiu.

Myślę, że to czego się uczę i nauczę w przyszłości będzie silnie oddziaływać na, to jakim jestem człowiekiem, na moje relacje, pracę, życie. 

Tymczasem, jest 2 luty, za oknem śniegu moc, a ja wiem, że potrzebuję wylądować w rzeczywistości i po prostu odsapnąć.

Mam kilka sposobów, które pomagają mi na co dzień. Dzielę się nimi tutaj, bo być może i Ty właśnie pilnie potrzebujesz regeneracji :).

plakat akcja regeneracja, Kasia Słomiana dla Sunday is Monday

5 podręcznych sposobów na odsapnięcie i regenerację:

  1. Śpię 7-8 godzin. Kładę się ok 22.00 i wstaję ok. 6.00. Szczerze mówiąc często budzi mnie Gucio, który dopomina się porannego biegu przed siebie 😉 
  2. Wyprowadzam się na spacer. Często pracuję w domu, i co nie jest bez znaczenia, jestem właścicielką Goldena, więc spacer mam na wyciągnięcie ręki. Regularne spacery, przewietrzenie głowy, powdychania zapachu zimy są dla mnie, jak pigułka szczęścia.
  3. Po powrocie ze spaceru medytuję przez 15-25 minut. Korzystam z medytacji prowadzonych lub siedzę kontemplując ciszę i oczywiście myśli, które czasem dokazują, jak szczeniaki, a czasem bywają męczące, jak komary na pomoście ciepłego jeziora. 
  4. Praktykuję jogę – choć 5 minut. Naprawdę świetnie jest rozciągnąć się z rana, sprawdzić jak się ma kręgosłup, co jest sztywne, co elastyczne. To taki mój papierek lakmusowy, który informuje, jak się ma moje ciało.
  5. Cały dzień popijam herbatkę, która przygotowuje mnie do opartego na Ajurwedzie detoksu (o nim innym razem). Przepis prosty i przyjemny do wykonania: 1/2 łyżeczki kolendry w kuleczkach, kminu rzymskiego w ziarenkach, kopru włoskiego w ziarenkach (znajdziesz na półce z przyprawami), zalewam 5 szklankami wody, gotuję w garnku przez 10-15 minut, przecedzam i wlewam do termosu. Mam na cały dzień, a brzuszek zadowolony. Herbata pomaga uzdrowić błonę śluzową żołądka, wspiera wchłanianie składników odżywczych i wspomaga działanie układu limfatycznego. Więcej na jej temat znajdziesz w książce Dr Kulreet Chaudhary „Ajurwedyjski detoks”. 

kilka ćwiczeń na dobry początek dnia, rysunki Iza Kaczmarek Szurek dla Sunday is Monday

Mam nadzieję, że zachęciłam Cię do podarowania sobie kilku pigułek szczęścia i zadbania o siebie. Jeśli masz swoje sposoby na szybką regenerację, podziel się proszę 🙂

Najlepszego dnia! Emi

Przydatne źródła i linki:

-Psychoterapii Gestalt uczę się w Instytucie Integralnej Psychoterapii Gestalt w Krakowie

-Jeśli interesuje Cię psychoterapia Gestalt, polecam książkę J. Zinkera, „Proces Twórczy w terapii Gestalt” (dostępna w drugim obiegu)

Dr Kulreet Chaudhary „Ajurwedyjski detoks”

-Jeśli chcesz poczytać, jak upraszczam rzeczywiśtość, przeczytaj także: 6 sposobów na upraszczanie żywota. Z serca do umysłu i działania.

www.sundayismondayhome – inspirujące do dbania o siebie plakaty do Twojego wnętrza

-Jestem w trakcie rocznej przygody, którą nazwałam dom z oddechem. Miesiąc po miesiącu tropię, co jest przydatne, by dobrze żyć.

Stwórz swój własny dom z oddechem, pobierz plakat i 12 pomysłów na cały rok